اسنپدراگون در مقابل Exynos، MediaTek و Tensor؛ آیا مهم است که گوشی شما به چه تراشه ای مجهز است؟ &

[ad_1]

رقابت در حوزه پردازنده‌ها سنگین است و وقتی صحبت از اسمارت‌فون‌های اندرویدی به میان می‌آید، نام این سه برند بیشتر به ذهن خطور می‌کند: کوالکام با پردازنده‌های اسنپدراگون و سامسونگ با تراشه‌های اگزینوس و مدیاتک با تراشه‌های سری Dimension. هر شرکت تولید تراشه در یک دور از رقبای خود بهتر عمل می کند و هر کدام از این برندها نقاط ضعف خاص خود را دارند.

به تازگی یک شرکت جدید به لیست تولیدکنندگان دستگاه های موبایل اضافه شده است. گوگل با معرفی گوشی پرچمدار سری Pixel 6 خود اولین کسی بود که از سهام خود به نام Tensor استفاده کرد. فناوری فعلی گوگل به عنوان ضربان قلب گوشی های سری پیکسل استفاده خواهد شد. بنابراین لیست شرکت های بزرگ پردازنده های موبایل شامل چهار شرکت می شود. حال، تراشه های توسعه یافته توسط این شرکت ها چگونه با هم مقایسه می شوند و آیا مهم است که از کدام دستگاه استفاده می کنید؟ در زیر به بررسی مقایسه ارائه شده در این زمینه در سایت مایکویس می پردازیم.

اسنپدراگون؛ فن عاشق پردازنده است

اسنپدراگون

کوالکام به لطف پردازنده های اسنپدراگون و منتقدان، پادشاه تراشه های اندروید است. این شرکت طیف گسترده ای از تراشه های اسنپدراگون را تولید می کند که هر کدام دارای مشخصات و فروش متفاوتی با قیمت های متفاوت هستند. تراشه های سری Snapdragon 800 برای دستگاه های پرچمدار، تراشه های Snapdragon 700 و 600 برای گوشی های میان رده و تراشه های سری Snapdragon 400 برای گوشی های هوشمند با قیمت زیر 200 دلار طراحی شده اند.

تقریباً تمام شرکت های بزرگ گوشی های هوشمند از پردازنده های Qualcomm استفاده می کنند. مانند سامسونگ، گوگل، اوپو، شیائومی و وان پلاس. دلیل استقبال زیاد از پردازنده های سری اسنپدراگون بسیار روشن است. زیرا این تراشه ها به طور منظم عملکرد بهتری را در مقایسه با سایر سیستم عامل های اندروید، اعم از پرچمدار و میان رده ارائه می دهند.

کوالکام برای بهبود عملکرد تراشه‌های خود، هسته‌های لوگو را اصلاح کرد و به جای استفاده از طراحی استاندارد مالی مالی، از طراحی گرافیکی به نام Adreno استفاده کرد. علاوه بر این، پردازنده‌های اسنپدراگون به دلیل گستره وسیع داده، انتقال رم‌های سفارشی را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کنند. این بدان معناست که ساخت رم های سفارشی برای دستگاه های مجهز به پردازنده اسنپدراگون نسبت به دستگاه های مجهز به تراشه های مدیاتک یا اگزینوس آسان تر است.

تراشه های اسنپدراگون، این بار، معایبی دارند. به عنوان مثال، این تراشه ها معمولا با قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود به فروش می رسند که به خصوص در دستگاه های پرچمدار 2020 مجهز به اسنپدراگون 865، قیمت نهایی این محصولات را افزایش می دهد. این امر به ویژه اهمیت دارد زیرا برخی از شرکت‌ها مانند گوگل و ال‌جی ترجیح می‌دهند از تراشه‌های میانی در گوشی‌های پرچمدار خود برای جلوگیری از افزایش قیمت استفاده کنند.

نکته مهم دیگر این است که کوالکام خود گوشی های هوشمند را توسعه نمی دهد. اما تراشه های خود را به بسیاری از شرکت های گوشی های هوشمند اجازه می دهد و به طور کلی نمی توان اهمیت این برند را در اکوسیستم اندروید تخمین زد.

Exynos; عملکرد شگفت انگیز

اگزینوس 1080

اگرچه پردازنده‌های اگزینوس در دستگاه‌های اندرویدی کمتر از اسنپدراگون استفاده می‌شوند، تراشه‌های سامسونگ عموماً محبوب‌تر از رقبای کوالکام هستند. پردازنده های اگزینوس توسط سامسونگ توسعه یافته و در طراحی گوشی های هوشمند خود استفاده می شود. البته، غول های فناوری کره ای به دلیل نوع مودم مورد استفاده در سیستم On-Chip (SoC) کوالکام، اغلب برخی از گوشی ها را با پردازنده اسنپدراگون در ایالات متحده عرضه می کنند. لازم به ذکر است که برخی از شرکت ها مانند Meizu نیز در محصولات خود از پردازنده های سری Exynos استفاده می کنند.

وقتی صحبت از عملکرد به میان می آید، پردازنده های سری اگزینوس به طور کلی شبیه به مدل های اسنپدراگون هستند و گاهی قدرتمندتر از پردازنده های کوالکام هستند. این به ویژه برای پردازنده های پرچمدار صادق است. در سال 2021، اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 بهترین عملکرد خود را خواهند داشت و از بسیاری جهات مشابه خواهند بود. همین اتفاق در مورد اسنپدراگون 865 و اگزینوس 990 رخ می دهد و به نظر می رسد رقابت بین این دو تراشه در بسیاری از مکان ها برنده مشخصی ندارد.

سامسونگ از معماری های بیشتری در مقایسه با کوالکام از نظر پردازنده و گرافیک استفاده می کند. اما غول های بزرگ فناوری کره ای گاهی از داشتن توانایی های ویژه نمی ترسند. به عنوان مثال، بسیاری از شایعات و شایعات اخیر نشان می دهد که این شرکت قصد دارد از پردازنده های گرافیکی Radeon AMD در تراشه های موبایل سری Exynos استفاده کند.

علاوه بر این، پردازنده های سری Exynos به طور کلی ارزان تر از مدل های Snapdragon هستند. برای تشخیص این مشکل می توان به تفاوت قیمت مدل های اگزینوس و اسنپدراگون گوشی های هوشمند سامسونگ توجه کرد.

مدیاتک؛ قیمت متوسط ​​ثابت

تکاتک

مدیاتک همیشه آنطور که باید در کانون توجه نیست. یافتن علت این رویدادها چندان دشوار نیست. زیرا مدیاتک یک شرکت تایوانی است که مانند کوالکام تراشه های خود را به شرکت های دیگر می فروشد.

بسیاری از شرکت های گوشی های هوشمند از تراشه های مدیاتک استفاده می کنند. سامسونگ حتی در برخی از محصولات خود از پردازنده های مدیاتک استفاده می کند. شیائومی، وان پلاس و اوپو نیز نام های بزرگی هستند که از این تکنیک در دستگاه های خود استفاده می کنند.

در حالی که اکثر مردم کوالکام را سلطان بازار پردازنده های اندروید می دانند، مدیاتک نیز حضور پررنگی در این بازار دارد. این شرکت 43 درصد از کل گوشی های هوشمند در سراسر جهان را در اختیار دارد. در مقایسه، سهم کوالکام از بازار تنها 24 درصد است که در مقایسه با رقبای تایوانی آن، عدد بزرگی نیست.

مدیاتک برای برخی از علاقه مندان به اندروید بد است. زیرا معمولاً به عنوان CPU پایین ترین گوشی و بسیار کند و ارزان انتخاب می شود. این دستگاه ها در دستورالعمل های خاص بسیار کند هستند. اما با نگاهی به پردازنده‌های میان‌رده جدید مدیاتک، این شرکت موفق به توسعه تراشه‌های ممتازی شده است که به اندازه پردازنده‌های اسنپدراگون با قیمت بهتری قدرتمند هستند.

تانسور؛ تازه واردان به میدان

تراشه تانسور گوگل

گوگل یکی از تازه واردان صنعت تراشه است. یک سیستم تانسور چپ دست (SoC) در سال جاری معرفی شد و پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو با این فرآیند راه اندازی شدند. Tensor، در واقع، به عنوان پردازنده اصلی گوگل، راه درازی در پیش دارد تا پتانسیل کامل Google Silicon را به نمایش بگذارد.

این تراشه ها در برخی ویژگی ها منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال، گوگل روی مالکیت معنوی، یادگیری ماشین و امنیت در بهبود تانسور تمرکز کرده است. این شرکت برای این منظور از تراشه Titan M2 استفاده می کند و تمامی اجزای این پردازنده از فناوری پیشرفته ای بهره می برند. Tasnor می تواند با قدرتمندترین پردازنده های موجود در بازار از جمله Snapdragon 888 و Exynos 2100 رقابت کند. با این حال، این تراشه کمی از دو رقیب اصلی خود عقب است.

گوگل هنوز راه درازی در پیش دارد و پردازنده خود این شرکت از هر نظر بی نقص نیست. شواهد کافی وجود دارد مبنی بر اینکه این شرکت ممکن است کمک های سامسونگ را برای توسعه تانسور ثبت کرده باشد. البته این خیلی مهم نیست. زیرا اپل نیز با کمک سامسونگ فعالیت خود را در دنیای گوشی های هوشمند آغاز کرده است. با این حال، همانطور که دیدیم، او آینده بسیار روشنی برای تراشه خود دارد که به آن دست می یابد.

چه تراشه ای بخریم؟

هیچ پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد و مشکل این است که واقعاً مهم نیست که دستگاه شما از چه پردازنده ای استفاده می کند. از آنجا که هر انتخابی به خوبی انجام شده است، ممکن است هیچ برنده واقعی در این میان وجود نداشته باشد. با این حال، اگر از زوایای مختلف به مسئله نگاه کنیم، ممکن است پاسخ کمی متفاوت باشد.

دروس مرتبط با:

اگر به دنبال بهترین عملکرد هستید، باید محصولی مجهز به تراشه های کوالکام یا اگزینوس تهیه کنید. اما اگر می خواهید نرم افزار خود را ارتقا دهید، Qualcomm بهترین انتخاب برای شماست. اگر قصد خرید یک دستگاه میان رده را دارید، اسنپدراگون انتخاب خوبی است. اما می توانید با تراشه های مدیاتک به گزینه ها نگاه کنید. همچنین اگر از طرفداران گوگل هستید، انتخاب گوشی و تراشه تانسور سری پیکسل 6 می تواند بهترین انتخاب باشد.

عملکرد تمام تراشه های اندروید چشمگیر است

در نهایت، مهم نیست که گوشی شما از چه پردازنده ای استفاده می کند. آنچه مهم است، مشخصات تراشه استفاده شده در گوشی هوشمند شماست. برای گزینه های بهتر، می توانید مقایسه تجهیزات با پردازنده های مختلف را بررسی کنید تا مطابق با نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

باید در نظر داشته باشید که خانواده اندروید متنوع است و این فقط مربوط به سخت افزار نیست. در عوض این نرم افزار اندروید است که عملکرد دستگاه را نشان می دهد.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

پاربرگ سایت

تماس با ما