ما دلیل تغییر عربستان هستیم

[ad_1]

کامران کرمی در روزنامه دنیای اقتصاد می نویسد:

از سرگیری مذاکرات بر سر احیای برجام و لغو تحریم ها بر هتل کوبورگ وین و تلاش دو طرف برای اصلاح طرح ائتلاف، بارها خنده را برانگیخته است.کار هنرمندان داخلی در این روند. . عربستان سعودی یکی از مهم ترین بازیگران منطقه است که سابقه کارشکنی در روند گفت وگو و ترویج تحریم ها و کمپین ترامپ برای عالی ترین ایران را دارد. با این حال، با تغییر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، صدای مقامات سعودی اکنون همچنان بر حمایت نسبی از ایجاد و کاهش اجماع متمرکز است. استرس کم. در تبیین دلایل این رویکرد باید به استحکام روابط عربستان و آمریکا، روحیه دولت بایدن، روابط ایران و عربستان، تنش زدایی دو کشور و مسائل داخلی عربستان از جمله مسائل ثبات اقتصادی و … اشاره کرد. وزن آنها در مذاکرات ایران و ایران. +4 بازرسی.

روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن

تحلیلگران منتقد وضعیت اسفناک رهبران بایدن در عربستان سعودی و طرح حزب دمکرات کاخ سفید برای بررسی روابط بین دو کشور در طول رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را می بینند که به طور قابل توجهی بر گذار ریاض به سمت افول با هنرمندان محلی تأثیر می گذارد. این موضوع در موضوعاتی مانند تعلیق فروش تسلیحات به ریاض، اعلام پرونده ترور جمال خاشقجی، پرونده 11 سپتامبر و ترور رئیس جمهور بایدن، تماس مستقیم با محمد بن سلمان خود را نشان داده است. با این حال، به نظر می رسد برخی از گشایش ها در این فرآیند کند هستند.

این حادثه در روزهای منتهی به روی کار آمدن دولت دمکرات آمریکا، عربستان سعودی را به تنش زدایی با قطر، ترکیه و ایران کشاند و در ریاض آماده پایان دادن به جنگ یمن نمود پیدا کرد. در واقع، رهبری دموکراتیک بایدن در روند بررسی روابط با عربستان سعودی نقش مهمی در تفکر مردم عربستان در تصمیم گیری در مورد ظهور دیدگاه های مختلف در سیاست دارد که معادل همکاری با ایالات متحده است. این حادثه ناشی از توطئه دولت ترامپ بود، زیرا ایالات متحده حمایت غیرحزبی از شرکای امنیتی منطقه ای را تایید کرد، که منجر به اطمینان خاطر عربستان سعودی برای تشویق گفتگو برای حل استرس با همسایگان خود برای زندگی در صلح شد.

در واقع، مبارزات سخت عربستان سعودی علیه آمریکا در زمانی که ترامپ نقش کلیدی در تشدید تنش ها با ایران داشته است. چنین پیشرفت‌هایی برای عربستان سعودی می‌تواند در دوره بایدن از نظر گذار از استراتژی «پیگیری سخت» به استراتژی «توازن نرم» انجام شود و تصور می‌شود که کاهش حمایت عربستان سعودی در سطح منطقه راه را هموار خواهد کرد. برای اینکه ریاض به سمت افراط گرایی حرکت کند.. در این زمینه، اختلافات بین شرکای کشورهای جهان مانند روسیه، چین و فرانسه بخشی از قصد عربستان سعودی برای قطع روابط با ایالات متحده است.

بنابراین، پس از یک دوره آشفتگی در عربستان سعودی که با ریاضت ترامپ و حمایت جمهوری خواهان مشخص شد، اکنون مقامات سعودی نسبت به محل نگهداری خود محتاط هستند. آنها به ویژه رویکرد بایدن در اصلاح توافق هسته ای و اصلاح خروج ترامپ از برجام را با آغاز دو دور مذاکره می بینند. بنابراین، با حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و مبنایی برای دستیابی طرفین به توافق، می توان امیدوار بود که عربستان سعودی بتواند تعامل بیشتری با توافق هسته ای نشان دهد.

مذاکرات ایران و عربستان سعودی

دومین و مهمترین تغییری که با تروریسم و ​​مداخله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایبندی به توافق در شرایط کنونی متحول شده است، تنش زدایی در روابط با ایران و برگزاری چهار جلسه دو طرف است. ، توسط بغداد نگهداری و نگهداری می شود. نگاه دقیق‌تر به روند گفت‌وگوی تهران و ریاض نشان می‌دهد که دو طرف نسبت به سال‌های گذشته مدیریت درگیری بیشتری دارند.

در واقع مسیر تنش زدایی که توسط دیگر هنرمندان منطقه از جمله ترکیه، مصر، امارات، قطر و… در حال انجام است، تصویر بزرگی را برای عربستان سعودی به وجود آورده است تا به این واقعیت برسد که تنش ها ادامه داشته است. برای چندین سال 2015 تا 2020. نمی تواند مزایای این کشور به ویژه حذف و به حاشیه راندن نامزدها را از بین ببرد.

در نتیجه کاهش تنش در مناطق بحرانی منطقه ای پس از یک دوره خشونت که بازیگران را به سمت درگیری و صلح سوق داده است، نقش مهمی در امکان این فرآیند ایفا کرده است. تاثیر بحران سوریه، عراق و یمن از یک سو و کنترل ناپذیری تنش ها در خلیج فارس از سوی دیگر باعث شد تا ایران و به ویژه عربستان سعودی بدانند که باید به سمت درگیری حرکت کنند. . غیر قابل کنترل و گسترده بنابراین، حفظ مسیر تنش‌زدایی و در گامی بزرگ‌تر تبدیل گفت‌وگو به بهبود روابط، موضوعی است که عربستان را به بخشی از حمایت از احیای توافق هسته‌ای سوق داده است.

در این مرحله نباید نادیده گرفت که ریاض امیدوار است که حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و کاهش تنش منطقه بتواند راه را برای کنترل بیشتر حضور منطقه‌ای ایران هموار کند و مجدداً تهران به بحث در مورد توانایی‌های موشکی تشویق شده است. . موضوعی که ایران بارها آن را تکذیب کرده است.

نیاز به امنیت داخلی سیاسی و مالی

موضوع امنیت سیاسی و مالی یکی دیگر از عواملی است که عربستان را بر آن داشته تا در این برهه از مذاکرات برای تشکیل مجدد شورای امنیت سازمان ملل حمایت کند. این تغییر به تعدادی از مسائل کلیدی می پردازد. اولین مورد این است که یک تغییر قدرت مسالمت آمیز در عربستان احتمالاً در چارچوب مقررات اقتصادی و امنیتی رخ می دهد و در عین حال می تواند مبنایی برای شهرت ولیعهد سعودی باشد.

موضوع دوم بی‌ثباتی سیاسی پس از بحران و خشونت است که منجر به شیوع گسترده اپیدمی کرونا و تأثیر بحران شد، تلاقی بازارها از نظر کاهش قیمت نفت، می‌تواند منجر به بازگشت شود. به رونق گردشگری و سرمایه گذاری. این رونق مستقیماً نقش محمد بن سلمان در عربستان سعودی را از سال 2015 با چشم انداز 2030 در عربستان سعودی مرتبط کرده است.

و سومین موضوع، احیای توافق هسته‌ای و تنش‌زدایی در منطقه است که می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری ایران و عربستان را احیا کند و با بهبود روابط، سطح آن افزایش بیشتری پیدا کند. مزایای این رویداد برای سایر روابط تجاری و صنعتی با سایر هنرمندان و همسایگان نیز قابل مشاهده است.

با این سه مرحله می توان انتظار داشت که عربستان سعودی برخلاف سال 2015 که نقشی کلیدی در خشونت ها ایفا کرده و بر توافق و روند پسا توافق تاثیر گذاشته و در روز اقدام برجام در ژانویه 2015 تنش هایی را با ایران ایجاد کرده است. سیاست را مختل کرد و روابط تجاری با ایران، منجر به همکاری بیشتر در این توافق شده است، که همچنین به گفتگوهای منطقه ای و امور داخلی عربستان سعودی مرتبط است.

بنابراین، اگر قرار بود برجام دوباره مذاکره شود، می‌توان امیدوار بود که مسیر عربستان برای رسیدن به توافق بعدی، از جمله مذاکرات منطقه‌ای با ایران، منسجم‌تر شود. شکست مذاکرات برجام و بازگشت طرف های برجام به سطح تحریم و اعتراض می تواند عربستان و ائتلاف را برای پیوستن به توافقی علیه ایران ترغیب کند. تکمیل این رویکرد می‌تواند ضمن احیای روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن، منجر به مذاکرات دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی و ایران و امارات شود.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

پاربرگ سایت

تماس با ما