وقتی صحبت از تولیدکنندگان می شود، برادران رایت و الکساندر گراهام بل و توماس ادیسون ممکن است اولین نامه هایی باشند که به بسیاری از ما می رسند. بسیاری از مردم با اختراعات خود در زمینه های مختلف و راهنمایی های خود، علم و دانش را ارتقا دادند و زندگی همه ما را تغییر دادند.
در این میان، بسیاری از تولیدکنندگان بدشانس مانند سازندگان معروف هستند که قبل از معرفی این ماشینها به تولیدشان، دلشان میخورد. در این مقاله با 9 مخترع که در این راه جان خود را از دست دادند آشنا می شویم.
فرانتس ریچلت (1879-1912)؛ مخترع چتر نجات
فرانتس رایشلت (فرانتس رایشلت) یا «خیاط پرنده» یک خیاط اتریشی در فرانسه در قرن بیستم بود. او می توانست بپرد و بپرد و با چند تکه پارچه که با فلز به هم گره خورده بود، یک ژاکت مخصوص درست کرد.
او چندین بار کت را با عروسکی از طبقه پنجم آپارتمانش تکمیل کرد و سپس در تلاشی برای ثبت اختراع خود از پلیس پاریس اجازه خواست و آزمایش پرواز را از برج ایفل انجام داد.
سرانجام در سال 1912 مجوز دریافت کرد و از موفقیت پرواز خود اطمینان داشت که در آن از رسانه های محلی برای فیلمبرداری دعوت کرد. رایشلت پرواز خود را از بالای برج ایفل ابتدا با یک آزمایش عروسکی آزمایش کرد. اما وقتی به بالای برج می رسد، اعلام می کند که قصد دارد با خودش پایین برود.
درست است که این حادثه خواسته رایشلت را برآورده نکرد و او از ارتفاع 57 متری سقوط کرد و تقریباً بلافاصله پس از سقوط جان باخت. فیلمهای این حادثه برای حساسها کمی تقدیم به نگاتیو دارد:
ویلیام بولاک (1813-1867)؛ مخترع دستگاه چاپ دوار
ویلیام بولاک (ویلیام بولاک) تهیه کننده آمریکایی بود که در اواسط قرن نوزدهم در نیویورک زندگی می کرد و به عنوان پدر چاپ مدرن شناخته می شود. در سال 1863، بولاک یک چاپگر پرسرعت ساخت که زمان و کار چاپ را کاهش داد.
ماشین چاپ بولاک فضای زیادی برای جابجایی دارد و می تواند حدود 12000 صفحه در ساعت چاپ کند. این پیشرفت صنعت چاپ را متحول کرده است و تنها مشکل آن ایمنی آن است.
چند سال پس از اختراع چاپگر، بولاک در حین تعمیر یک نسخه برای یک روزنامه محلی فیلادلفیا، در یکی از مطبوعات گیر کرد و آسیب جدی دید. پای زخمی بولاک چند روز بعد دچار قانقاریا شد و سازنده 9 روز پس از این حادثه در حین برش جان خود را از دست داد.
والرین آباکوفسکی (1895-1921)؛ مخترع قطار سریع السیر Aerovagen
والرین آباکوفسکی (والرین آباکوفسکی) روسیه تولیدکننده زبان روسی (لتونی امروزی) بود که در سال 1917 ایده ساخت قطار پرسرعت را به ذهنش خطور کرد. آباکوفسکی این قطار پرسرعت را با موتور جت و پروانه شوروی طراحی کرد و نام Aerovagen را بر آن گذاشت.
در 24 ژوئیه 1921، او با گروهی از نمایندگان بین المللی از مسکو به تولا سفر کرد تا محصولات خود را آزمایش کند. بدون مشکل راه رفتن؛ اما در راه بازگشت، هواپیمای آئرواگون از ریل خارج شد و هفت نفر از 22 سرنشین آن، از جمله آرباکوفسکی 25 ساله، کشته شدند.
ماکس والر (1895-1930)؛ مخترع موتور موشک مایع
ماکس والر (Max Valier)، فیزیکدان اتریشی و مخترع Opel-RAK، اولین هواپیمای موشکی جهان است که علاقه زیادی به موشک دارد. او ابتدا کار بر روی ماشین های ساکن را آغاز کرد و سپس به متروهایی روی آورد که با موشک کار می کنند. Wallier با مشارکت اوپل اولین خودروی موشکی جهان را توسعه داد و به سرعت توسعه یک موشک مایع را تکمیل کرد.
به توسعه جت های موشکی ادامه داد. اما فعالیت او در این زمینه بسیار کوتاه بود. او در 17 می 1930 پس از انفجار یک موشک پر از الکل در برلین درگذشت.
توماس میگلی جونیور (1889-1944)؛ مخترع بنزین سرب دار
توماس میگلی جونیور (توماس میدگلی جونیور) یک مهندس مستقر در پنسیلوانیا و متخصص در تولید سرب در نفت است. به همین دلیل از منظر زیست محیطی به عنوان سازنده ای شناخته می شود که به محیط زیست آسیب رسانده است.
برای اثبات ایمنی سرب، میگلی بنزین را از دست خود در یک کنفرانس مطبوعاتی ریخت و آن را به مدت 60 ثانیه نگه داشت. اما با سرب مسموم شده است. گاز سرب یک مشکل عمده بهداشت عمومی بود و سرانجام در سال 1996 ممنوع شد. با این حال، مسمومیت با سرب باعث مرگ Migli نشد.
سازنده در سن 51 سالگی به فلج اطفال مبتلا شد و یک کشنده و طناب ساخت تا بدن خود را از تخت بیرون بیاورد. اما در 13 نوامبر 1944 در سن 53 سالگی در این سیستم گرفتار شد و بر اثر سکته درگذشت.
هنری اسمولینسکی (متوفی 1973)؛ مخترع ماشین پرنده
هنری اسمولینسکی (هنری اسمولینسکی) یک مهندس حرفه ای است که آزمایشش با دیگر مهندسان هواپیما شکست خورد بدون اینکه او را از تلاش برای ایجاد ترکیبی از یک ماشین و یک هواپیما باز دارد.
در سال 1973، او قسمت عقب یک سسنا اسکای مستر را با یک فورد پینتو ترکیب کرد تا نمونه اولیه این خودرو به نام AVE Mizar را بسازد. نتیجه یک ماشین پرنده است که در تصویر زیر مشاهده می کنید:
هنری اسمولینسکی قصد داشت در سال 1974 دستگاه AVE Mizar را در مقیاس بزرگ تولید کند. متأسفانه در 11 سپتامبر 1973 در حین آزمایش پرواز در کالیفرنیا، یک بال هواپیما از بدن وی خارج شد و این سازنده هنگام تلاش برای پرواز جان خود را از دست داد.
ماری کوری (1867-1934)؛ یافته های پلونیوم و رادیوم
ماری کوری (ماری کوری) یکی از اولین فیزیکدانان و شیمیدانان جهان بود که علاوه بر کشف هر دو عنصر رادیوم و پولونیوم با کمک پدرش، هنرهای رزمی را برای همیشه با ساخت اولین تلفن های همراه متحول کرد. رادیوگرافی ها، مانند دستگاه های اشعه ایکس در بیمارستان، به سرعت به پرتاب گلوله یا ترکش به قربانیان نبرد کمک کردند.
ساخت و ساز کوری جان بسیاری را نجات داده است. اما در نهایت خودکشی کرد. او در 4 ژوئن 1934 بر اثر کم خونی آپلاستیک درگذشت. در آن زمان، خطرات شوک الکتریکی هنوز به طور کامل درک نشده بود.
الکساندر بوگدانوف (1873-1928)؛ یکی از پیشگامان خون
الکساندر بوگدانوف پزشک، فیلسوف و نویسنده داستان های علمی تخیلی بلاروسی بود. او یکی از پیشگامان پیوند بود و به تنهایی آزمایش خون انجام داد.
این پزشک در سال 1924 (1303) در تلاش برای تکمیل دوران نوجوانی دائمی، آزمایش انتقال خون و معاوضه خون خود را با برخی از بیماران خود آغاز کرد. او مدعی شد که موهایش بند نیامده و بینایی اش بهتر شده است.
چهار سال بعد، در 7 آوریل 1928، بوگدانوف آخرین آزمایش خود را به پایان رساند. وی در این آزمایش خون خود را با خون یک دانشجوی پزشکی مبتلا به مالاریا و سل معاوضه کرد. دانش آموزان پس از تزریق به طور کامل تحت تاثیر قرار گرفتند. اما بوگدانف اندکی پس از محاکمه درگذشت.
جان دی (1740-1774)؛ مخترع زیردریایی
جان دی (جان دی) یک نجار انگلیسی بود که اولین کسی بود که بر اثر تصادف قایق جان خود را از دست داد. در سال 1774 (1153) این نجار یک اتاق بخار ایجاد کرد که مجموعاً به 12 ساعت در عمق تا 40 متری زیر آب نیاز داشت. دی با «ماریا» تماس گرفت و برنامهریزی کرد که تولیدش در 22 جولای همان سال در سایت شمال جزیره دریک در انگلستان آزمایش شود.
او وارد حمام چوبی شد که وزنه هایی با مقداری آب به آن وصل شده بود و بیسکویت و شمع ریخت. این کشتی برای همیشه در اعماق غرق شد و آن را به اولین زیردریایی مرده تبدیل کرد که تا کنون ثبت شده است.
به نظر شما فداکاری 9 محرک برای جهان امروز کامل است؟ چه مخترع دیگری را می شناسید که قربانی اختراع آنها شده باشد؟