چگونه & ترکیه& سقوط کرد؟

[ad_1]

روآرو-محمد مهدی حاتمی; ترکیه یکی از اولین مقاصد مهاجران ایرانی است: برخی از آنها اخراج می شوند و برخی ترکیه را مقصدی برای توقف کشورهای اروپایی می دانند. با این حال، همانطور که انتظار می رفت، این رویا تبدیل به یک کابوس شد.

به گزارش فرارو، «دیده بان مهاجرت ایران» مدتی است که وضعیت و آمار مهاجران ایرانی در جهان را رصد می کند و تاکنون بالغ بر 1400 گزارش مهاجرتی منتشر شده است که توسط این سازمان، جمعیت ایرانیان مهاجر در ترکیه توسط 2020 بالاتر است. بیش از 1990. پس از میلاد، چهار برابر شد.

ترکیه سومین وطن ایرانیان

بر اساس این گزارش، تعداد مهاجران دارای جمعیت ایرانی در ترکیه بر اساس سال زندگی، در سال 2019 نسبت به سال 2018 دو برابر و در سال 2018 نسبت به سال 2017 دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، در سال 2019 تقریباً 42000 مهاجر با اتباع ایرانی وارد ترکیه شد. این در حالی است که این تعداد در سال 2016 تقریباً 15 هزار و 500 نفر بوده است.

اما نکته جالب اینجاست که به نظر می‌رسد ترکیه اولین منبع مهاجرت به ایرانی‌ها باشد و نه آخرین راه، زیرا در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۸ هزار ایرانی ترکیه را ترک کرده‌اند. بنابراین می توان سختی مهاجرت به کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا را تصور کرد که ایرانیان را مجبور می کند ابتدا به ترکیه و چند سال بعد به کشورهای دیگر بروند.

آمار دقیقی از تعداد ایرانیان مهاجر در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد و با این حال، آمارها نشان می دهد که در حال حاضر حداقل 700 هزار ایرانی در ترکیه زندگی می کنند. از این نظر احتمالاً ترکیه بعد از آمریکا بیشترین تعداد مهاجر ایرانی را دارد و به این ترتیب بعد از سرزمین اصلی بین ایران و آمریکا، ترکیه سومین خانه ایرانیان است.

از طرفی موضع ترکیه در قبال ایرانیان به دلایلی قویتر از سایر کشورهای همسایه است و در سالهای اخیر این کشور به نوعی اقتصاد ایرانیان تبدیل شده است. بانک‌های ترکیه ارز خارجی را به روی ایرانی‌ها باز می‌کنند، خرید ریالی (و حتی با کارت‌های بانکی ایرانی) در ترکیه امکان‌پذیر است، در حالی که دولت ترکیه در سال‌های اخیر از دخالت مستمر آمریکا در اعمال همه تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران طفره رفته است. بنابراین همیشه راه کار بوده حتی دولت ایران.

حدود دو سال پیش دولت ترکیه هزینه سرمایه گذاری خصوصی برای خرید تجهیزات در این کشور را کاهش داد که منجر به اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه تا 250 هزار دلار شد و این آغاز مبارزه برای ایرانیان بود. به دنبال تابعیت دوگانه ..

شواهد منتشر شده از سوی دولت ترکیه نشان می دهد که در این زمان شهروندان ایرانی همواره جزو شهروندان سه کشور اولی بودند که بیشترین کالاها را در ترکیه خریداری می کردند.

دنیا دیگر به اقتصاد ترکیه اعتماد ندارد

با این حال شواهدی وجود دارد که به زودی این روزهای خوش پناهگاه اقتصادی ایرانیان به پایان خواهد رسید. همین چند ماه پیش، مودیز امتیاز اعتباری ترکیه را به B1 کاهش داد که هنوز در برخی از کشورهای آفریقایی پایین تر است. بنابراین، به گفته این شرکت معتبر، اجماع برای بازارهای ترکیه اکنون در رده بازارهایی مانند کنیا و اردن قرار دارد.

با این حال، مودیز تنها آژانس رتبه‌بندی اعتباری نیست که ترکیه را کاهش داده است. همین چند روز پیش، شاخص اس اند پی گلوبال نیز اجماع در بازارهای ترکیه را کاهش داد. در گذشته، Fitch Ratings امتیاز اعتباری ترکیه را کاهش داده است، بنابراین انتظارات برای آینده اقتصاد ملی را افزایش داده است.

طبق گزارش استاندارد اند پورز، رتبه فعلی ترکیه B+ و چشم انداز اقتصاد این کشور «منفی» است. به گفته فیچ، این معیارها به ترتیب BB- و “منفی” و بر اساس مودی، B2 و “منفی” هستند.

اگر بخواهیم این معنای خاص را به هر زبانی ترجمه کنیم، اکنون آینده اقتصاد ترکیه حتی از آینده اقتصاد کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، عمان یا آفریقای دیوانه تیره تر خواهد بود. اما چگونه

وب سایت اعتبار تجاری تمامی این شاخص ها را در نمره کل از صفر تا 100 دسته بندی کرده و هر امتیاز اعتبار ملی را مشخص می کند. کشورهایی که امتیازات بالاتری دارند به احتمال زیاد در آینده اقتصاد بهتری خواهند داشت و سرمایه گذاران بیشتری تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در این کشورها خواهند داشت.

امتیاز وب سایت کسب و کارهای ترکیه 35 از 100 است که با امتیاز کسب و کارهای کشورهایی مانند آلبانی یا تانزانیا برابری می کند. کشورهایی مانند اردن (36) یا سنگال (37) بالاتر از ترکیه و گرجستان (45) یا جمهوری آذربایجان (48) نیز بالاتر از ترکیه هستند.

ناگفته نماند که ایران در این لیست نیست، زیرا ایران تنها کشور در اقتصاد جهان است. از سوی دیگر، کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئیس، دانمارک یا کانادا نمره کل (100) و ایالات متحده امتیاز کامل (98) را کسب کردند.

بازگشت به کاغذ: چرا ترکیه مانند ایران عمل می کند؟

اما سرنوشت کشوری که ایرانیان آن را پناهگاه اقتصادی می دانستند چه شد؟ اقتصاد ترکیه در سه سال گذشته رشد فوق العاده ای را تجربه کرده است تا جایی که چند سال پیش سازمان سیا ترکیه را به تنها کشور توسعه یافته در غرب و شرق آسیا تبدیل کرد.

با این حال، ترکیه در حال حاضر یک تهدید برای اقتصاد است، عمدتا به دلیل اقتصاد رو به رشد آن. پس انداز پول در ترکیه حداقل است و اقتصاد این کشور به موفقیت سرمایه گذاری خارجی در مقیاس بزرگ منجر شده است.

این امر منجر به ایجاد شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی ترکیه شده است که اغلب به صورت ارز خارجی هستند. بنابراین، هر چه قیمت لیر ترکیه در برابر ارز خارجی کمتر شود، بدهی شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه سنگین تر می شود و بیشتر دچار بدهی می شوند. (در زمان نگارش این مقاله، نرخ تبدیل هر دلار آمریکا برای هر لیر ترکیه نزدیک به 14 است.)

آیا اروپا و آمریکا به اردوغان حمله می کنند؟

اما چه چیزی می توانست باعث این وضعیت شود؟ از نقطه نظر مالی، داستان تقریباً روشن است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که نرخ بهره در تجارت ترکیه باید پایین باشد (او حتی به فرهنگ اسلامی اشاره کرد و نرخ بهره را با “ربا” یکی دانست).

اما در بازاری که تورم بیش از 20 درصد است، نرخ سود کمتر از آن است، یعنی ارزش پول ملی کاهش یافته است و همین اتفاق افتاده است. بنابراین، با وجود سیاست تغییر نرخ ارز از سوی دولت اردوغان، نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار در سال های اخیر به طور مداوم کاهش یافته است.

اما یک دلیل سیاسی روشن وجود دارد. حقوق توسعه طلبانه ترکیه در لیبی و شرق مدیترانه، همراه با درگیری ترک ها با رقیب دیرینه خود، یونانی ها، اتحادیه اروپا را به اعمال تحریم های مالی علیه این کشور از جمله آمریکایی ها سوق داده است زیرا ترکیه به روسیه نزدیک است. .، برای تجارت ترکیه جریمه وجود دارد.

علاوه بر همه اینها، ظهور ویروس کرونا، آن را به یکی از مهمترین ارکان اقتصاد ترکیه، اقتصاد اروپا تبدیل کرده است و این به یک شوک بزرگ برای صنعتی تبدیل شده است که از تزریق خارجی جان سالم به در برده است.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. با این حال، برای کشوری که رشد اقتصادی را تجربه می کند و در دو سال گذشته سیل ارز خارجی را تجربه کرده است، بحران فعلی قابل برگشت نیست و با صنعت تلاقی می کند.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

پاربرگ سایت

تماس با ما