توجه داشته باشید؛ مبتلایان به این بیماری نباید بالا بروند!


به مناسبت 20 آذر ماه “روز جهانی کوهنوردی” همه را به ورزش سالم دعوت می کنیم، به جز چند گروه که کوهنوردی مانند زهر است.

می گویند زمستان بهار کوهنوردان است. هوای زیبا و برف نشسته در بالای کوه و قله های کوه، هرکسی را که از صعود لذت برده و حس کوهنوردی را در مردم به وجد آورده است. ممکن است معنی «صبر» را در صعود بهتر از هر جای دیگری بشنوید.

به همین دلیل است که کوهنوردان استقامت و اهمیت خاصی دارند. زیرا آنها همیشه راهی را پیموده اند که نیازمند صبر و صعود است. بنابراین کوهنوردی یکی از ورزش هایی است که علاوه بر سلامت جسمی به سلامت روان نیز کمک می کند.

اما همین ورزش می تواند برای برخی افراد خطرناک باشد. چرا؟ آیا ورزش می تواند خطرناک باشد؟ بله امکان دارد! امروز 20 آذر 1400 از 11 دسامبر روز جهانی کوهنوردی است و در این زمان همه شما را به کوهنوردی تشویق می کنیم به جز موارد زیر که چگونه می توان این بازی را محدود کرد.

با دور شدن از زمین و رسیدن به سطحی بالاتر، فشار اتمسفر تغییر می کند. این جهش می تواند منجر به بیماری های خاص یا در افراد مبتلا به بیماری های خاص، افزایش خطر مرگ شود.

ارتفاع بالای 8000 متر “ارتفاع مرگ” نامیده می شود. اما در کوهنوردی آماتور ارتفاع به این نمی رسد. اما با هر متر صعود شاهد تغییر ارتفاع هستیم.

معایب تغییر ذهن چیست؟

اکسیژن: با افزایش ارتفاع، میزان اکسیژن کاهش می یابد. کاهش اکسیژن خون منجر به «ارتفاع بالا» می شود.

کبد و بیماری: بیماری ارتفاع معمولا از ارتفاع 2500 متری شروع می شود. اما در زیر این ارتفاع نشانه های زیادی دیده می شود.

اکسیژن و مغز: کمبود اکسیژن در برخی موارد می تواند بر سلول های مغز تأثیر منفی بگذارد. این می تواند منجر به مشکلات دائمی و طولانی مدت در فرد شود.

علائم نارسایی را بشناسید: کمبود اکسیژن در اثر علائمی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، مشکل در تنفس، کاهش اشتها، ضعف، انرژی طبیعی و خواب آلودگی ایجاد می شود. این عوارض می تواند از 12 تا 24 ساعت طول بکشد.

ممنوع است: افزایش ارتفاع ناشی از هیپوکسی در افراد دارای ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، افرادی که اخیرا تحت درمان قرار گرفته اند.

افراد مبتلا به ذات الریه، افراد مبتلا به مشکلات خونی، افرادی که زمان کافی برای جراحی ندارند ممنوع هستند.

طلا بر روح شما تمرکز می کند

نام کوهی که آمد، مثل هوای سرد! اما این همیشه صدق نمیکند. کوهنوردی در هوای گرم می تواند عواقب جدی داشته باشد. دمای یک کوه – هوا یا بدن سرد یا گرم – در صورت عبور از بدن می تواند باعث آسیب شود.

آنها باحال هستند: هنگامی که در ارتفاعات بالاتر و در آب و هوای سردتر حرکت می کنید، دمای بدن شما سریعتر کاهش می یابد. این باعث سرمازدگی و هیپوترمی می شود.

سرمازدگی بیشتر با علائمی مانند بی حسی اندام ها به خصوص اندام ها مانند انگشتان دست دیده می شود.

از عوارض سرمازدگی می توان به بی حسی، سوزن سوزن شدن، تنگی نفس، ضعف و ناتوانی در حرکت، خواب آلودگی و سرگیجه، تشخیص نامناسب و تاری دید اشاره کرد.

گرمهاز طرفی وقتی دما را افزایش می دهید باعث گرم شدن بیش از حد می شود. گرمازدگی نیز مانند سرمازدگی عوارض خود را دارد.

خفگی، تعریق زیاد، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، دوبینی، تب، تشنگی و در صورت عدم تنفس، بیهوشی از علائم سرماخوردگی هستند.

ممنوع است: اگر فشار خون شما پایین است، افزایش دما توصیه نمی شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به زوال عقل، افرادی که اخیراً به این بیماری مبتلا شده اند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا، فشار خون بالا، تپش قلب، تنگی نفس و مشکلات ریوی و قلبی عروقی بهتر است در هوای سرد یا گرم کوهنوردی نکنند.

قد ناسالم

صعود به معنای عبور از پیچ و خم ها، سرازیری و سربالایی است. به همین دلیل است که کوهنوردی به تقویت عضلات، استخوان ها و دریافت کالری و ورزش کمک می کند.

اما فشار بدن مخصوصاً در قلب و دستگاه تنفسی و سیستم اسکلتی و ماهیچه ها هنگام بالا و پایین رفتن از کوه بسیار زیاد است. بنابراین کوهنوردی برای برخی افراد ورزش خوبی نیست.

ممنوع است: اگر از پوکی استخوان، استخوان جدید (مخصوصاً در پاها)، کمبود کلسیم، تپش قلب، تنگی نفس، مشکلات ریوی یا قلبی عروقی و خستگی رنج می برید، پس از شرایطی (مانند عود بعد از کرونری)، کوهنوردی را برایتان انجام دهید. مخالف بودن.

کمین در دامنه ها و قله ها

علاوه بر موقعیت هایی که در بالا ذکر شد، خطرات بسیار دیگری نیز در گوشه و کنار کوه وجود دارد. چون کوه ها نیز جزئی از طبیعت هستند و خطرات خطرناکی در دل ما نهفته است، باید آنها را بشناسیم.

تخریب طبیعت: بلایای طبیعی آماده نیستند. با این حال، باید همیشه منتظر آن باشیم، به خصوص در دل طبیعت. آتشفشان، زلزله، ریزش بهمن و بلافاصله قسمت هایی از کوه بر اثر زلزله خالی می شود.

هوای بد: گاهی با وجود اعلام هوای خوب، برای هر شمارش هوا به سرعت و استرس تغییر می کند.

باران شدید، برف، رعد و برق، رعد و برق، کاهش دید به دلیل آب و هوا یا طوفان، برف و سیل. در این صورت چاره ای جز توقف نیست.

خطر بیشتر است زیرا گاهی اوقات این اتفاقات بلافاصله رخ می دهد و ممکن است نزدیک خانه نباشد یا چادر را نتوان برپا کرد.

شکارچیان در کمین: تاک حیوان زیبایی است. اما تا اینجای کار! وقتی یک گرگ می تواند مقابل شما بایستد، دیگر حیوان زیبایی نیست! بنابراین یکی دیگر از خطرات کوهنوردی، برخورد با دام ها به خصوص در شب است.

ساقه های سمی: بسیاری از سبزیجات مفید هدیه کوه هستند. اما این همیشه صدق نمیکند. این بدان معناست که گیاهان سمی نیز گیاهان مفید و سالمی هستند. بنابراین اگر فقط به کوهستان می روید یا گیاهان دارویی را انتخاب می کنید، باید مراقب آسیب های ناشی از تماس پوست دست، پا یا صورت با این گیاه باشید.

سایر رویدادها: از دست دادن، از بین رفتن استخوان ها و دررفتگی اندام های مختلف بدن، خستگی، تخلیه فوری غذا، گم شدن و انحراف از روش های اصلی و خاص، زمان غیر ضروری تا استراحتگاه یا بلایای طبیعی و تاثیر زمان تا پناهگاه. یا پایان یک سطح از بالا رفتن و دیگری هر چیزی که باعث ایجاد خطر و برخورد در کوه شود.

به یاد داشته باشید که اگر به تنهایی به کوهنوردی می روید، حتما چمدان خود را با خود ببرید و حداقل با چند نفر ملاقات کنید.

اگر با گروهی به پیاده‌روی می‌روید، حتماً مهارت‌های رهبری هیئت مدیره در شناخت مسیرها، برنامه‌ریزی، دانستن مکان‌های استراحت و دانستن مسیرها را بررسی کنید.

پاربرگ سایت


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم